Servicecenter för Idrottens hus Skanstull och Digitala arbetsplatsen

Återställa Mobiltelefon - iPhone

Det här bör du göra innan du säljer, ger bort eller byter ut din iPhone, iPad eller iPod touch

Använd dessa steg för att ta bort dina personuppgifter från en enhet även om du inte har kvar den.


iPad visar uppmaningen Radera iPad och iPhone visar Nollställ inställningar


Om du fortfarande har din iPhone, iPad eller iPod touch

Innan du säljer, ger bort eller byter ut en enhet bör du radera all din personliga information. Du bör inte ta bort kontakter, kalendrar, påminnelser, dokument, bilder eller annan iCloud-information manuellt när du är inloggad på iCloud med ditt Apple-ID. Det raderar innehållet från iClouds servrar och från alla dina enheter som är inloggade på iCloud.


Gör så här:

  1. Om du parkopplade en Apple Watch med din iPhone tar du bort parkopplingen till din Apple Watch.
  2. Säkerhetskopiera enheten.
  3. Logga ut från iCloud, iTunes och App Store. 
    • Om du använder iOS 10.3 eller senare trycker du på Inställningar > [ditt namn]. Bläddra nedåt och tryck på Logga ut. Ange lösenordet för ditt Apple-ID och tryck på Stäng av.
    • Om du använder iOS 10.2 eller tidigare trycker du på Inställningar > iCloud > Logga ut. Tryck på Logga ut igen och sedan på Radera från min [enhet] och ange ditt Apple-ID-lösenord. Gå sedan till Inställningar > iTunes och App Store > Apple-ID > Logga ut.

  4. Gå tillbaka till Inställningar och tryck på Allmänt > Nollställ >Radera allt innehåll och inställningar.
    Om du aktiverade Hitta min iPhone kan du behöva ange ditt Apple-ID och lösenord.
  5. Ange lösenkoden eller begränsningskoden om du uppmanas till det.
    Tryck sedan på Radera [enhet].
  6. Om du byter till en telefon från annan tillverkare än Apple avregistrerar du iMessage.
  7. Kontakta din operatör för att få hjälp med att överföra tjänsten till den nya ägaren.
    Om du inte använder ett SIM-kort med enheten kan du få hjälp av dem med att överföra tjänsten till den nya ägaren.

När du raderar iPhone, iPad eller iPod touch är Hitta min iPhone och Aktiveringslås avstängda. 


Om du inte längre har din iPhone, iPad eller iPod touch

Om det inte gick att slutföra stegen ovan och du inte har kvar enheten använder du dessa steg:

  1. Be den nya ägaren radera allt innehåll och alla inställningar med hjälp av stegen ovan.
  2. Om du använder iCloud och Hitta min iPhone på enheten loggar du in på iCloud.com eller appen Hitta min iPhone på en annan enhet.
    Välj sedan enheten och klicka på Radera. När enheten har raderats klickar du på Ta bort från kontot.
  3. Om det inte går att utföra något av stegen ovan bör du ändra lösenordet för ditt Apple-ID.
    Detta raderar inte personlig information som finns på din gamla enhet men det förhindrar den nya ägaren från att radera din information i iCloud.
  4. Om du byter till en telefon från annan tillverkare än Apple avregistrerar du iMessage
  5. Om du använder Apple Pay kan du radera betalkort på iCloud.com.
    Välj Inställningar för att se vilka enheter som använder Apple Pay och tryck sedan på enheten. Bredvid Apple Pay trycker du på Ta bort. 


**Från Apple's officiella sida för återställning av telefoner och plattor med iOS.**

Hjälpte det här svaret? Ja Nej

Send feedback
Synd att vi inte kunde vara till hjälp. Hjälp oss förbättra denna artikel med din feedback.